marți, 20 noiembrie 2007

Greşeli frecvente în proiectele de accesare a fondurilor europene

Anumite reguli trebuie respectate cu sfinţenie pentru a obţine finanţarea dorită
Lipsa cofinanţării duce la o „rată ridicată de mortalitate” a proiectelor aprobate

Personele care vor să acceseze fonduri europene au de trecut mai multe “teste” până la obţinerea banilor. De la modul de completare a cererii de finanţare la pregătirea dosarului până la corelarea între obiective şi activităţi şi implementarea proiectului, toate cântăresc destul de greu în faţa autorităţilor europene.

Reprezentnţii firmelor de consultanţă spun că multe dintre probleme apar ca urmare a lipsei informaţiilor despre fondurile europene şi a calităţii acestora. “Informaţiile despre fondurile structurale sunt puţine, ajung cu greu la posibilii solicitanţi şi de multe ori sunt «trunchiate» sau incorecte”, spune Ciprian Nicolae, consultant în cadrul firmei de consultanţă ConsTrain.

Limbjul specific este o altă problemă pentru cei care nu au cunoştinţe în domeniu, la care se adaugă documentaţia stufoasă care este cerută pentru depunerea proiectului. “Astfel, se ajunge la situaţii în care oamenii renunţă sau riscă totuşi, dar nu obţin finanţarea deoarece nu pot «vorbi» pe înţelesul evaluatorilor atât de bine pe cât o fac alţii”, a adăugat Ciprian Nicolae.

Detalierea insuficientă a obiectivului costă

În cee ce priveşte completarea cererii de finanţare, pe lista de greşeli se află detalierea insuficientă a obiectivului proiectului sau a nevoilor pe care le rezolvă, precizează Iulian Bulandra, business consultant la Magna Development. Lipsa corelaţiei între obiectivul proiectului, rezultatele şi activităţile prevăzute este o greşală “fatală”. Consultanţii spun că trebuie respectate cu sfinţenie anumite reguli: “orice proiect are un obiectiv – pentru a atinge obiectivul trebuie să derulezi anumite activităţi – în urma fiecărei activităţi obţii un rezultat – rezultatele agregate conduc la atingerea obiectivului”. Astfel definirea mai multor obiective în locul unuia singur, omiterea unor activităţi obligatorii ( ex.: promovarea proiectului, diseminarea rezultatelor) duc la respingerea proiectului.

“Cel mai important e ca proiectul să răspundă obiectivelor din programe”, atrage atenţia Iulian Bulandra. Un proiect chiar dacă este bine scris şi răspunde nevoilor beneficiarului nu va primi finanţare dacă nu este prioritar pentru zona respectivă, având în vedere faptul că banii sunt alocaţi pentru anumite sectoare. Odată aprobat proiectul se impune grijă maximă pentru punerea acestuia în aplicare. Orice eroare poate duce la stoparea finanţării şi chiar obligativitatea returnării banilor.

Cpacitatea benefiarului de a contribui cu fonduri proprii este un element esenţial, având în vedere că fondurile europene nu acoperă 100% din totalul costurilor. „Lipsa banilor poate duce la o rată ridicată de mortalitate a proiectelor aprobate”, a declarat Cătălina Meliţă, director general al Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Creşterea Competitivităţii Economice.

Firmele de consultanţă nu oferă garanţii

Întrebarea este dacă un proiect realizat de o firmă de consultanţă va primi, cu siguranţă, aprobarea. „O firmă de consultanţă te poate ajuta să ai un dosar de finanţarea foarte bine întocmit, cu şanse reale de finanţare, dar nu eşti niciodată 100% sigur de succes”, consideră Ciprian Nicolae. Altfel spus, firma îţi poate garanta doar că proiectul este eligibil, dar aceasta nu înseamnă automat că va fi şi aprobat pentru că pot exista proiecte care răspund mai bine obiectivelor programelor operaţionale. “Criteriile după care poţi alege o firmă de consultanţă sunt, în primul rând, experienţa pe alte programe europene şi apoi gradul de reuşită în implementarea proiectelor”, a precizat Iulian Bulandra.

teodora.pausan@gandul.info
Sursa: www.gandul.info

Este un articol bun care prezinta niste adevaruri, dar ar trebui sa spuna si despre situatiile penibile in care sunt pusi consultantii din cauza schimbarilor pe care le efectueaza autoritatile contractante, schimbari care de multe ori se fac din cauza unor persoane abia angajate in cadrul acestor institutii, cu functia de EXPERTI, dar care nu au nici un habar despre fondurile europene si managementul de proiect.


Niciun comentariu: